Przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 wprowadziły różne wymagania dotyczące czasu prowadzenia pojazdu przez kierowcę.

Generalną zasadą wynikającą z rozporządzenia jest to, że dotyczy ono przewozów wykonywanych pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.5 tony – w przypadku przewozu rzeczy lub przystosowanymi do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą – w przypadku przewozu osób.

Czas prowadzenia pojazdu to okres, w którym kierowca prowadzi pojazd, zarejestrowany automatycznie lub półautomatycznie przez tachograf lub ręcznie – zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85.

Dzienny czas prowadzenia pojazdu oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku.

Tygodniowy czas prowadzenia jest to natomiast łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia. Tydzień należy zatem rozumieć jako okres pomiędzy godziną 00.00 w poniedziałek a 24.00 w niedzielę, czyli kolejno następujące po sobie siedem dni, w których kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 56 godzin, nawet jeśli w okresie tym odebrał wymagany 45 godzinny odpoczynek tygodniowy.

W poprzednim rozporządzeniu 3820/85 kierowca nie mógł prowadzić pojazdu dłużej niż przez sześć okresów jazdy dziennej. Po takim okresie zobowiązany był wykorzystać odpoczynek tygodniowy, po którym teoretycznie mógł nadal prowadzić pojazd, jeszcze w tym samym tygodniu.

Obecne rozporządzenie – w przeciwieństwie do rozporządzenia 3820/85 – ustanawia maksymalną liczbę 56 godzin prowadzenia pojazdu w tygodniu. Tego limitu kierowca nie może przekroczyć, nawet wówczas gdy po 56 godzinach prowadzenia odbierze odpoczynek tygodniowy. Proponuję aby nie sugerować się w tym zakresie przepisami ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którymi tygodniowy czas pracy kierowcy może być przedłużony do 60 godzin. Uregulowanie to odnosi się bowiem do czasu pracy, a nie czasu prowadzenia i choć czas prowadzenia jest składową czasu pracy nie oznacza to, że można prowadzić pojazd przez 60 godzin. Pamiętać też należy, iż ewentualne wydłużenia czasu pracy w tygodniu do 60 godzin warunkowane jest tym aby średni tygodniowy czas pracy nie przekroczył 48 godzin.

Poza maksymalnym dziennym i tygodniowym czasem prowadzenia pojazdu rozporządzenie 561/2006 reguluje także czas prowadzenia pojazdu w okresie dwóch tygodni. Łączny czas prowadzenia pojazdu w tygodniu nie może przekroczyć 56 godzin, a w okresie dwóch, następujących po sobie tygodni, czas ten nie może być dłuższy niż 90 godzin. Wymiar czasu prowadzenia pojazdu w jednym tygodniu wpływa na to ile godzin kierowca będzie mógł prowadzić w następnym tygodniu. Innymi słowy prowadząc pojazd w jednym tygodniu przez 56 godzin, w drugim tygodniu kieorwca będzie mógł prowadzić już tylko 34 godziny.

Pamiętać także należy, iż tygodniowy okres odpoczynku ma się rozpocząć nie później niż po sześciu 24 – godzinnych okresach od zakończenia poprzedniego odpoczynku tygodniowego.